Inloggen
  • Home
  • Over ons
    • Visie en missie
    • De Buut in 4 minuten
    • Ons onderwijs
    • Team
    • De Buut onderzoekt
  • Informatie
    • Schooltijden
    • Jaarkalender
    • Passend onderwijs
    • Schoolgids 2020-2021
    • Schoolplan 2020-2023
  • Kinderen
    • Kinderraad
    • Digitaal leerplein
    • Schooltuin
  • Ouders
    • Ouderbetrokkenheid
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Klachtenregeling
    • Welkom op De Buut
  • Contact
    • Aanmelden
    • Ouderportaal Social Schools
Innovatief onderwijs
Sociaal emotioneel leren
Maakonderwijs
Eigenaarschap

  • Visie en missie
  • De Buut in 4 minuten
  • Ons onderwijs
  • Team
  • De Buut onderzoekt

Ons onderwijs

Didactisch handelen
Op onze school geven de leerkrachten op een effectieve wijze invulling aan gedifferentieerd innovatief onderwijs. We differentiëren bij de instructie (directe instructie) en de verwerking (zowel naar inhoud als naar tempo). Omdat we veel waarde hechten aan de zelfstandigheid van de kinderen laten we kinderen zo veel mogelijk hun eigen leerwensen en doelen verwoorden.

Leerstofaanbod
Bij de inhoud van ons onderwijs laten wij ons leiden door de landelijke kerndoelen en referentieniveaus. Om hier vorm aan te geven én om invulling te geven aan onderwijs dat zich richt op de brede ontwikkeling van kinderen, laten wij ons inspireren door een aantal methoden en bijbehorende materialen. Maar ook de kindgesprekken waarin de kinderen samen met de mentor persoonlijke doelen maken voor de komende periode zijn van groot belang: Wat zijn mijn successen? Waar ben ik goed in? Wat moet ik nog leren? En hoe ga ik dat bereiken? 

Talentontwikkeling
Om onze kinderen optimaal toe te rusten voor de toekomst moeten we oog hebben voor de individuele talenten van de kinderen. Daarbij gaat het ons om talenten in de meest brede zin van het woord. Dus niet alleen om taal- en rekentalent, maar ook om creatieve, culturele, motorische, sociale en onderzoekende talenten en praktische vaardigheden. De specifieke talenten die wij bij de kinderen ontdekken, hebben invloed op de organisatie van het onderwijs. De leerkrachten observeren, signaleren en registreren talenten bij kinderen. De leerkrachten stemmen hun aanbod en organisatie af op specifieke talenten van kinderen.

Levensbeschouwelijke identiteit en actief burgerschap
Onze school is een openbare basisschool. De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in ons onderwijs. We besteden structureel en expliciet aandacht aan geestelijke stromingen. We zien een sterke relatie zien tussen levensbeschouwelijke vorming, sociaal-emotionele ontwikkeling (o.a. omgaan met de ander en de omgeving en het ontwikkelen van sociale vaardigheden) en actief burgerschap en sociale cohesie. We vinden het belangrijk dat kinderen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen. Kinderen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Wij vinden het van belang om kinderen op een goede manier hierop voor te bereiden. Kennis is van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij kinderen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen kinderen brede kennis over, en verantwoordelijkheidsbesef voor de samenleving meegeven. De aanpak van De Buut, onder andere tijdens de lessen van Humanistisch Vormingsonderwijs (HV0), is gericht op de bevordering van sociale integratie en burgerschap. Wij beschikken over een vakleerkracht HVO. Bij deze aanpak horen het overdragen van kennis over en de kennismaking met de diversiteit in de samenleving. In ons aanbod wordt een relatie gelegd met belangrijke maatschappelijke en actuele thema's. De Buut biedt kinderen kennis aan over de verschillende culturen die in Nederland aanwezig zijn, met de daarbij behorende waarden en normen. 

Taalleesonderwijs
Het vakgebied Nederlandse taal krijgt veel aandacht in ons curriculum. We leren de kinderen de Nederlandse taal om goed met anderen om te kunnen gaan en om effectief te kunnen communiceren. Het taalonderwijs (spelling, lezen, taal, begrijpend lezen) wordt voor alle kinderen verzorgd door onze taalexperts. Om de wereld om je heen goed te kunnen begrijpen is het nodig de taal adequaat te leren gebruiken. Ook bij veel andere vakken heb je taal nodig. Het is belangrijk dat kinderen snel goed kunnen lezen, omdat ze daardoor de informatie bij de andere vakken sneller kunnen begrijpen en gebruiken. Onze school beschikt over een gekwalificeerde taalcoördinator, taalexperts en een taalwerkgroep. Zij bezoeken structureel de leernetwerken van de regio. De taalwerkgroep stelt jaarlijks samen met het team de doelen vast met betrekking tot taalleesonderwijs.

Rekenen en wiskunde
Wij besteden expliciet aandacht aan reken- en wiskundeonderwijs door de rekenexperts en aan het automatiseren van het geleerde. Binnen ons rekenonderwijs zijn de cruciale leerdoelen leidend voor de invulling van de rekenlessen. De school beschikt over een rekenwerkgroep, rekenexperts en een rekenatelier De rekenexperts verzorgen het rekenonderwijs voor alle kinderen. Ook bezoeken zij structureel de leernetwerken van de regio. De rekenwerkgroep stelt jaarlijks samen met het team de doelen vast met betrekking tot rekenonderwijs. Vanaf 2019 neemt De Buut deel aan het onderzoek ICT en gepersonaliseerd rekenen vanuit het Ixperium. De komende drie jaar zal De Buut door gespecialiseerde onderzoekers gevolgd worden op dit gebied. Waarbij de kwaliteit van ons rekenonderwijs voorop zal staan.

Reggio Emilia
Communiceren in meerdere talen
Wij hanteren op De Buut de Reggio Emilia benadering. Het uitgangspunt van deze benadering is dat kinderen gericht zijn op communicatie. Zij drukken zich niet alleen uit in gesproken en geschreven taal, maar ook via mimiek, geluid, beweging, dans, drama en muziek. Al deze vormen van communicatie zijn van belang, omdat elke vorm zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden heeft. Wij besteden veel aandacht aan kunstzinnige vorming om kinderen bewust te maken van de vele uitdrukkingsmogelijkheden die ze tot hun beschikking hebben. Kinderen zijn niet alleen gericht op communicatie, maar ook op het onderzoeken van de wereld om hen heen. De Reggio Emilia benadering speelt hierop in door kinderen te laten werken in kleine groepjes, waarin de kans op onderlinge uitwisseling optimaal is. Als vanzelf leren kinderen van elkaar, over elkaar, over zichzelf en over de wereld.
Over Reggio Emilia in de praktijk leest u in De honderd talen van kinderen, een bundel praktijkverhalen en interviews met de werkers in Reggio Emilia

Drie 'Pedagogen'
In de Reggio Emilia benadering zijn kinderen elkaars 'eerste pedagoog', volwassenen hun 'tweede pedagoog' en de omgeving hun 'derde pedagoog'. De schoolomgeving wordt zo ingericht dat deze de creativiteit, die ieder kind van nature bezit, stimuleert. Daarbij hebben we aandacht voor architectuur, inrichting, lichtval en de kleurkeuze van meubels en materialen. Ook is er standaard een kunst-, ontdek en maakatelier aanwezig voor de kinderen.

Projectwerken
Reggio Emilia werkt met een curriculum waarin de onderwerpen voor een deel van de projecten vooraf gepland zijn en voor een deel open in te vullen zijn. Dit 'projectwerken' is opgebouwd rondom onderwerpen die de kinderen bezighouden. Daarnaast is er altijd ruimte voor onverwachte gebeurtenissen die aandacht vragen.

Observeren en documenteren
Kenmerkend voor Reggio Emilia is dat leerkrachten het onderzoeksproces van kinderen observeren, analyseren en documenteren. Van alle kinderen zijn er foto's, teksten en werkstukken. Voor de kinderen dient dit materiaal als inspiratiebron. Voor ouders is het prettig te zien waar hun kinderen mee bezig zijn.

Alles-in-1
De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, biologie, Engels en Kunstzinnige vorming worden geïntegreerd aangeboden door middel van projecten. In de projecten oriënteren kinderen zich op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. Kinderen oriënteren zich op de natuurlijke (leef)omgeving en op verschijnselen die zich daarin voordoen. Door onderzoeksvragen te formuleren, krijgen de kinderen grip op hun eigen leerproces. Wat wil ik weten? Hoe ga ik dat onderzoeken? Op welke wijze presenteer ik mijn bevindingen? Met deze vragen oriënteren de kinderen zich ook op de wereld; dichtbij en veraf, toen en nu, en maken daarbij gebruik van cultureel erfgoed. Wij beschikken over een moderne, geïntegreerde methode voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, biologie, Engels en Kunstzinnige vorming: Alles-in-1.

Kunst en Cultuur educatie
We willen dat de kinderen zich oriënteren op kunstzinnige en culturele aspecten die een rol spelen in hun leefwereld, dat ze kennis verwerven van de actuele kunstzinnige en culturele diversiteit en dat ze die diversiteit leren begrijpen en waarderen. Daarnaast vinden wij het van belang dat onze kinderen zich leren openstellen voor kunstzinnige aspecten, dat zij kunnen genieten van schilderijen en beelden, van muziek, van taal en beweging en dat ze erop kunnen reflecteren. Ten slotte bieden we kunstzinnige vorming aan omdat onze leerlingen zich op die manier kunnen uiten (gevoelens en ervaringen). Kunstzinnige vorming maakt integraal deel uit van onze thema's. Daarbij besteden we structureel aandacht aan beeldende aspecten, drama, dans, beeldend en muziek. Daar waar mogelijk laten we ons ondersteunen door professionals. Vanuit het landelijke project Cultuur met Kwaliteit wordt een doorlopende leerlijn voor culturele vorming ontwikkeld. Dit schooljaar (2020-2021) hebben we ook een samenwerking met de Big Draw. (https://thebigdrawnijmegen.nl/)

Bewegingsonderwijs
Op onze school hechten we veel belang aan lichamelijke opvoeding. Opvoeding is wat ons betreft een zaak van hoofd, hart en handen. Daarnaast vinden we het vak belangrijk vanuit het sociale aspect: leren bewegen doe je altijd samen. De Buut heeft experts op het gebied van bewegingsonderwijs.

Wetenschap en Technologie
Onze maatschappij heeft een sterke behoefte aan geschoolde mensen op het gebied van wetenschap en techniek. Wij willen hierop inspelen door gericht aandacht te besteden aan dit vakgebied. In de projecten neemt het werken met techniek een belangrijke plaats in. Bij deze activiteiten leren de kinderen al samenwerkend wetenschap en techniek te onderzoeken, te ontdekken en te ontwerpen. We laten ons daarbij inspireren door het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit. Tevens neemt De Buut een belangrijke rol in bij het ontwikkelen van Maakonderwijs voor de regio Nijmegen. Dit in samenwerking met het Ixperium (https://ixperium.nl/) en de Hoge School van Arnhem en Nijmegen.

Onderzoek Maakonderwijs
De Buut wil het Maakonderwijs binnen het thema Wetenschap & Technologie (W&T) implementeren. Bij Maakonderwijs (“leren door te maken”) wordt kennis stapsgewijs opgebouwd door het maken van de verbinding tussen de fysieke en de abstracte wereld. Het implementeren van Maakonderwijs bij De Buut vergt het ontwikkelen van nieuwe onderwijsactiviteiten en bijbehorende vakdidactiek. Het project onderzoekt hoe Maakonderwijs op een goede manier in het W&T onderwijs bij De Buut geïmplementeerd kan worden. Daarvoor wordt onderzocht welke leerdoelen van W&T met Maakonderwijs kunnen worden ingevuld, welke vak didactische en pedagogische principes daarbij horen, en welke competenties en professionalisering leraren daarvoor nodig hebben. Tijdens het project wordt een leerlijn voor Maakonderwijs binnen W&T ontworpen, worden vier leerarrangementen met bijbehorende lerarenhandleiding voor Maakonderwijs ontwikkeld, uitgevoerd, geëvalueerd, bijgesteld, opnieuw uitgevoerd en onderzocht. Een professionaliseringskader wordt opgesteld op basis waarvan de leraren worden ondersteund tijdens de voorbereiding en uitvoering. Onderzocht wordt of deze ondersteuning voldoet of tussentijds moet worden bijgesteld. Dit levert aan het eind van het project en beproefd professionaliseringskader op. 

Onderzoek ICT en gepersonaliseerd leren
De term gepersonaliseerd leren met behulp van ICT verwijst naar alle leersituaties waarin wordt geprobeerd met behulp van ICT op een efficiënte en effectieve manier tegemoet te komen aan de individuele verschillen tussen leerlingen. Digitale leermiddelen maken gepersonaliseerd leren in het onderwijs nog meer mogelijk. Het operationaliseren, implementeren en toepassen van gepersonaliseerd leren met behulp van ICT is echter niet eenvoudig en vergt meer onderzoek. Het gaat hierbij niet alleen om de impact op leerresultaten, maar ook om brede kind resultaten, bijvoorbeeld met betrekking tot de motivatie van leerlingen, creativiteit, vermogen tot zelfregulatie en eigenaarschap van het leerproces. Om inzicht te krijgen in de effecten is het belangrijk om ook te kijken naar de onderwijsorganisatie. Onder welke condities die de onderwijsorganisatie betreffen, heeft gepersonaliseerd leren met behulp van ICT het meeste betekenis voor het leren en de ontwikkeling van het kind? Hierbij kan worden gedacht aan diverse aspecten van de onderwijsorganisatie: niet alleen de kennis, houding en vaardigheden van de leerkrachten maar ook het type leeractiviteit of leerdoel, de inzet van digitale leermiddelen, de leerroutes, de aansluiting bij het ontwikkelingsniveau van de leerling en de verbinding tussen individueel leren en groepsleren.

 

 

 


Snel naar

De Buut in 4 min

Jaarkalender

Schoolgids

Aanmelden

Over ons Visie en missie De Buut in 4 minuten Ons onderwijs Team De Buut onderzoekt
Informatie Schooltijden Jaarkalender Passend onderwijs Schoolgids 2020-2021 Schoolplan 2020-2023
Kinderen Kinderraad Digitaal leerplein Schooltuin
Ouders Ouderbetrokkenheid Medezeggenschapsraad Oudervereniging Klachtenregeling Welkom op De Buut
Contact Aanmelden Ouderportaal Social Schools

Basisschool De Buut valt onder het bevoegd gezag van  Stichting Conexus

  • Cookie settings

Powered by Social Schools